Powered by Blogger.

Tuesday, October 20, 2015

Saya tidak tempelak China – Zulkifeli

Suka.info     5:56:00 AM     0




KUALA LUMPUR 19 Okt. - Panglima Angkatan Tentera, Jeneral Tan Sri Zulkifeli Mohd. Zin menjelaskan beliau tidak menempelak kerja-kerja penambakan pulau yang dilakukan oleh China di Laut China Selatan.

Sebaliknya, ucapan beliau dalam Forum Keselamatan Xiangshan di Beijing semalam menyatakan semua pihak perlu tunggu dan lihat sama ada tujuan China menjalankan kerja-kerja penambakan itu menepati jaminannya bagi kegunaan awam.

“Saya agak terkejut apabila membaca tajuk berita-berita di Malaysia. Saya tidak menempelak, saya cuma berkata kita perlu tunggu dan lihat dalam isu ini,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia hari ini.

Semalam, rata-rata media tempatan yang memetik agensi media antarabangsa melaporkan Zulkifeli menempelak kerja-kerja penambakan pulau dilakukan oleh China di Laut China Selatan, yang disifatkan sebagai satu provokasi tidak munasabah.

Menurut Zulkifeli, ucapan beliau dalam forum keselamatan di China itu telah diambil dari luar konteks sebenar oleh media antarabangsa dan tajuk berita yang digunakan adalah tidak tepat.

“Saya terpaksa menjelaskan kepada rakan di China yang saya tidak bermaksud sedemikian,” katanya.

Jelas beliau, dalam ucapannya semalam, beliau meluahkan harapan agar kerja-kerja penambakan dan pembangunan oleh China di Laut China Selatan adalah bagi tujuan kebaikan sejagat sebagaimana jaminan yang sering diberikan China.

Antara jaminan yang diberikan China adalah kerja-kerja penambakan itu bagi kegunaan awam, penyelidikan maritim dan memudahkan urusan pelayaran kapal.

Menarik Dari Intenet Raya:

How To Conquer Gold Coast Effortlessly Like A Local. You’ll Never Want To Leave.

When You Have That One Friend Who Can REALLY EAT, You Know That...

How To Get The BEST Packages For Superstars Of Magic 4 In Genting This October 2015  


0 comments:

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Facebook Baru Kami!

Berita Dalam dan Luar Negara

© 2015 Isu-Isu Duniawi. Designed by Bloggertheme9.
Proudly Powered by Blogger.